Den dag jeg mødte Karl Lagerfeld (Startups er de nye indie-bands)

Den 28. december 2011, i Apple, af Frederik Danvig

Bandet The Ting Tings spiller til festen under Louvre i Paris. Fotos: Frederik Danvig

Klokken er 7.46 på et hotel på Rue du Faubourg Montmartre i Paris. Jeg er lige stået op og står og kigger ud fra den franske altan.Gaden under mig er allerede larmende og trafikken er tæt, og jeg tør næsten ikke tænke på, hvordan den mon er ude på den større Rue la Fayette. Det er i netop det øjeblik, at jeg kommer i tanke om, at jeg har fået en nystartet limousine-service stillet til rådighed, som jeg kan prøve. Uber hedder den. Jeg åbner app’en på min iPhone, som automatisk finder min placering på et Google Map via GPS. Jeg trykker ”Pick Up” og ser en hær af biler på kortet. Jeg kan se, at chaufføren Marc er på vej og vil være ved mit hotel om 12 minutter. Jeg smider iPhonen på dynen og skynder mig i bad.

Jeg er taget til Paris til den årlige LeWeb-konference, der over tre dage samler Silicon Valley-eliten med tech-celebs som Googles Eric Schmidt, Spotifys Daniel Ek og den famøse Facebook-milliardær og notoriske club kid og playboy Sean Parker, som Justin Timberlake portrætterede i filmen the Social Network.

Min chauffør Marc er på vej. Klik for stor.

Jeg er ved at knappe skjorten, da en besked tikker ind på iPhone-displayet.

”Your driver is arriving now!”

Panik og på hovedet ned af trappen til receptionen og ud på gaden.

En sort Jaguar XJ triller lydløst op foran hotellet.

– ” Frédérique?”

– ”Qui”

– ”Ah, bon. You going to LeWeb?”

– ”Yeah, exactly”

Marc åbner døren, og jeg sætter mig ind. Der er mineralvand på køl og radioen spiller svagt noget ubestemmeligt fransk pop.

Han stopper den, da han sætter sig ind på førersædet.

– ”I’m sorry. What music do you like?”

Det gør ikke noget, siger jeg, og vi kører.

Trafikken er INSANE. Alle kører, som om de var de eneste på vejen. Køretøjerne bliver kastet frem som var de Gladiator-stridsvogne i Colosseum. Jeg spørger lidt naivt, om uheld ikke er ret hyppige her.

– ”Ah yes, it happens,” siger han lakonisk. Det er åbenbart ikke noget, de tager så tungt.

Gennem myldretidstrafikken i Paris. Klik for stor.

Selvom trafikken er hektisk, går det særdeles trægt med at komme fremad, og jeg spekulerer på, om jeg i stedet bare skulle være hoppet i metroen ved Notre-Dame-de-Lorette‎ et par minutters gang fra hotellet. Marc forsikrer mig om, at vi når det inden kl. 8.30. ”Traffic always crazy, we take short cut.”

Og det gør vi. Han kører som fartdjævlen Daniel i Luc Bessons Taxi-film. Og et par minutter i halv ni triller vi ind på Avenue du Président Wilson i Paris-forstaden Saint-Denis.

– ”Thanks a lot,”

– ” De rien,”

Jeg står nu ved Dock Pullman, der er den største hal i konference-komplekset Les Docks de Paris, hvor LeWeb 2011 finder sted.

Millioner og rockstjernedrømme

Lige her lever drømmen. Den store startup-drøm. Iværksætterdrømmen. Drømmen om, at du kan skabe dig en millionformue med en gylden idé på nettet eller med en populær app til Apples iPhone.

Limousine-servicen Uber, jeg selv kom med, er et eksempel på netop det. Firmaet, der oprindeligt startede i tech-epicentret San Francisco, så at taxa-markedet var monopolistisk, besværligt og fyldt med dårlige oplevelser, så Uber-stifter Travis Kalanick besluttede at lave en konkurrerende service med private limousine-vogne, som han udviklede en særlig app til, som kunder kunne bruge til at hidkalde biler og chaufførerne holde styr på aftalerne. Det har hidtil været en så stor succes, at den er udvidet til adskillige andre storbyer – heriblandt Paris – og millioner i risikovillig kapital er sat på bankkontoen.

I San Francisco er startups mere hippe end indiebands. Klik for stor.

Men de er undtagelsen.  Dem det går godt. Chancerne for succes er måske nok en smule bedre end Onsdags Lotto, men det er ikke meget.

Tech- og startup-scenen har mange lykkeriddere. Måske lidt for mange. Iværksættere, der mener, at verden har brug for endnu en photo-sharing app, selvom vi har både Instagram, Hipstamatic, Camera+ og alle mulige andre. Til sidst bliver det trægt at høre endnu en iværksætter fortælle, hvorfor netop hans startup er ”the next big thing,” fordi der er så langt mellem de virkelig spændende idéer.

Men selv en fjern udsigt til at blive en del af det fine selskab er et slidstærkt trækplaster. Drømmen om at blive den næste Facebook, den næste Twitter, den næste Foursquare eller den næste Instagram eller Dropbox er en stædig drøm at slå ihjel. Heldigvis.

Karl Lagerfeld, iPhones og Anna Wintour

Startup founders, iværksætterne, er nemlig de nye rockstjerner. I tech-hovedstaden San Francisco og i Silicon Valley er det efterhånden blevet mere hipt at sige, at man er med i et startup end at sige, at man er med i et indieband. Tech-firmaerne bor i store lofts,  holder overdådige launch-parties og mingler med Hollywood, der gerne vil være med på det nyeste. Specielt Ashton Kutcher er de seneste år blevet en særdeles ivrig tech-investor.

Karl Lagerfeld på scenen med fire iPhones, adskillige iPods og iPads. Klik for stor.

Og det er nok af samme grund, at Karl Lagerfeld denne morgen i Paris besøger LeWeb-konferencen. Haute couture-mesteren er vild med nye gadgets, fortæller han og fremviser sin specialdesignede iPhone-taske fra CÉLINE (han har også en fra Chanel, naturligvis).

Der ligger fire iPhones i tasken – så han lettere kan holde styr på, hvem der ringer, forklarer han kryptisk. En af dem er til Lady GaGa, siger han. Og adskillige iPods med musik, og et par iPads, som han bruger til at skitsere sine designs på.

Men det er ikke alle, der er så high-tech, som han selv, forklarer han med et grin. For eksempel kan han ikke skille sig af med sin fax-maskine, fordi det tilsyneladende er måden, som Vogues chefredaktør Anna Wintour foretrækker at kommunikere på.

”Men det er næppe fremtiden,” som han pointerer.

Karl Lagerfeld er en syret type. Man bliver næsten lidt bange for ham. Hans nittebesatte sorte læderhandsker. Solbrillerne. Den skarpt skårne, nærmest ikoniske, hestehale.

Fest på Louvre og Sean Parkers tømmermænd

Karl Lagerfeld er imidlertid ikke den eneste, der indvarsler, at tech-scenen er blevet hip.

Sean Parker efter en god tur i byen. Klik for stor.

Konferencens fest holdes under Louvre på Rue de Rivoli. Indie-bandet Ting Tings er fløjet ind, og baren er fri og stor.

Næste dag er Sean Parker programsat til at tale kl. 11.

Den bliver udskudt ti kl. 13.

Og så til kl. 15.

Og så står Sean Parker endelig på scenen til kæmpe bifald og smil. Han ser lidt smadret ud, men han er der, og han er en helt. Det er det vigtigste.

Her drømmer alle nemlig om at blive Sean Parker. Meget mere end om at blive den næste Justin Timberlake.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *