Weekendklumme: Dør iPod’en i næste måned?

Den 6. august 2011, i Apple, iPod, af Frederik Danvig

Synger iPod Shuffle, til venstre, på sidste vers? Noget kunne tyde på det.

Farvel til iPod’en.

Tanken er ved første strejf utrolig. Utrolig, i ordets bogstaveligste forstand.

For kan man tro på, at musikafspilleren, der var med til at redde Apple og er blevet et sandt ikon allerede har overlevet sig selv og skal på pension?

Kun Apple kan svare entydigt på det, men adskillige forhold taler for, at iPod’en har haft sit sidste Special Event – eller får det i næste måned, når Apple traditionelt afholder dets musik-relaterede event.

Efter i mange år at have været Apples primære pengemaskine har iPod-salget nemlig været støt nedadgående de sidste par år, og i øjeblikket er salget i iPod-divisionen overhalet af både Mac-salget, iPhone-salget og selv iPad-salget.

iPod-salget faldt hele 17 procent i andet kvartal i år i forhold til samme periode sidste år.

iPod’en kan være svær at slå ihjel

Men det hele er imidlertid ikke sorte skyer for den tidligere så populære musikgadget.

Hvad taler da for, at Apple fastholder iPod’en i sortimentet i en eller anden form?

iPod touch er blevet vigtig som spillemaskine for Apple i kampen mod Nintendo og Sony.

Først og fremmest, at Apples nuværende markedsandel på mp3-markedet er over 70 procent. En markedsandel, der måske kunne komme i fare, hvis det eneste alternativ var en relativt dyr iPhone.

Derfor ville det i hvert fald give mening at bibeholde iPod touch som en mere pris-venlig musikafspiller, samtidig med, at den kunne ride med på iOS-bølgen og udvikle sig til mere end blot en musikafspiller. Allerede i dag fremhæver Apple selv, at touch primært skal ses som en spillemaskine i kamp mod Sony og Nintendo. Den ryger derfor næppe af programmet.


Den her iPod overlever ikke

iPod Shuffle kan være på vej mod pensionen.

En mere usikker tid går iPod Shuffle og iPod nano nok i møde. Faktisk kan det være svært at se, hvorfor de to produkter skal eksistere side om side fremover. Helt oplagt ville det være at slå dem sammen i ét. iPod nano har i dag en størrelse og en formfaktor, der er så tæt på Shufflen, at det ikke rigtigt giver mening at have Shufflen i sortimentet.

Bortset fra, at nano’en altså stadig er en del dyrere end dens skærmløse lillebror. Men det kan der sikkert godt rådes bod på også. Apple er på det seneste blevet kendt for at være særdeles aggressive på prisen, når de satser på at få et givent produkt til at slå bredt igennem. Det gælder iPad’en, det gælder Macbook Air. Det burde også gælde iPod nano.

Så hvad er konklusionen? iPod som brand og kategori dør næppe – dertil er det simpelthen stadig for værdifuldt. Men Shuffle skulle måske snart tegne sig selv en livsforsikring. Den kan godt gå hen og lide en snarlig død.

Tags:  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *